Hae keskon vuosiraportista 2017

Päivittäistavarakauppa

"K-ryhmällä on vahva asema Suomen päivittäistavaramarkkinoilla. Meillä on maan laajin ja kattavin ruokakauppaverkosto, jonka uudistamista jatkamme myös vuonna 2018. Tarjoamme Suomen inspiroivimmat ruokakaupat, jotka on räätälöity asiakkaidemme tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Jatkuvasti kehittyvät digitaaliset palvelumme takaavat, että asiakkaamme voivat asioida vaivattomasti myös verkossa."

Ari Akseli, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja

­K‑ruokakauppiaamme kuuntelevat asiakkaidensa toiveita niin kaupan käytävillä kuin digitaalisesti ja räätälöivät kauppansa paikallisten asiakastarpeiden mukaisesti. K-ruokakauppojen kehitystä ohjaavat lisäksi kulutuskäyttäytymiseen liittyvät globaalit megatrendit.

K-ruokakaupoissamme käy päivittäin noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Asiakas­tyytyväisyydestämme vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa toimimme ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K -liikenneasemat. Kesko on Global 100 Most Sustainable Corporations in the World -listalla sijalla 31 ja on samalla maailman vastuullisin kaupan alan yritys. Vahvuuksiamme ovat monipuoliset ja laadukkaat valikoimat, tuotteidemme korkea kotimaisuusaste, ammattitaidolla rakennetut tuoreosastot sekä ammattitaitoinen palvelu.

Hybridikuluttamisen trendi muokkaa kaupan valikoimaa monimuotoisemmaksi.

Päivittäistavaratoimialalla asiakkaiden kulutus­tottumukset ovat muutoksessa. Puhtaasti hintatietoisen kuluttamisen ohi on noussut uudenlainen kulutus­käyttäytyminen, hybridikuluttaminen. Kuluttaja kelpuuttaa tietyn tuotteen kohdalla vain laadukkaimman tai eettisimmän vaihtoehdon, mutta on samalla jonkin toisen tuotteen osalta äärimmäisen hintatietoinen. Suomalaisista hybiridikuluttajia on jo lähes puolet. ­K-ruokakaupat vastaavat muuttuneeseen kulutuskäyttäytymiseen tarjoamalla vastuullisesti tuotettuja ja laadukkaita tuotteita, samalla mahdollistaen myös hinnoittelultaan kilpailukykyisen tuotevalikoiman.

Suomen kattavin lähikauppaverkosto

K-ryhmä on toiseksi suurin toimija Suomen päivittäistavarakaupassa noin 37,2 %:n markkina­osuudella (Keskon oma arvio Suomen Lähikaupan hankinnan myötä). Keskon päivittäistavarakaupan henkilöstömäärä oli vuoden 2017 lopussa noin 6 700.

Suomen laajin ja kattavin kauppaverkosto ja uudistetut ruokakaupat.

Vuonna 2016 toteutuneen Suomen Lähikaupan oston myötä tarjoamme Suomen kattavimman yli 800 K-Marketin lähikauppaverkoston. Viimeiset Siwat ja Valintatalot muutimme uuden ilmeemme mukaisiksi K-Marketeiksi keväällä 2017. Jokaisessa muutetussa K-Marketissa toimii K-kauppiasyrittäjä vuoden 2018 kesään mennessä.

K-ruokakaupat uudistuvat

Uudistamme koko hypermarket-konseptimme ja lähes kaikki K-Citymarketimme vuoden 2018 loppuun mennessä. Tavoitteenamme on luoda erilaisia, valikoimaltaan ja palveluiltaan oman asiakaskuntansa näköisiä K-Citymarketeja. K-Citymarketien uudistustyö alkoi vuonna 2015. Tähän mennessä olemme uudistaneet 35 kauppaa. Olemme uudistaneet myös käyttötavaravalikoimaamme – keskitymme erityisesti kosmetiikkaan, kodintekstiileihin sekä pukeutumiseen ja jalkineisiin.

Vuoden 2017 aikana aloitimme myös K-Supermarket-ketjun kauppojen uudistamisen. Kaikkien K-Supermarketien ulkoasu ja markkinointi-ilme muutetaan uuden konseptin mukaisiksi seuraavien vuosien aikana. Myös Neste K ‑liikenneasemaverkoston uudistaminen uuden konseptin mukaiseksi jatkuu vuoden 2018 loppuun saakka.

Kespro on Foodservice -tukkukaupan markkinajohtaja

Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan tukkukauppa. Kespro profiloituu yhä näkyvämmin ravintolatrendien tuntijana ja tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut. Vuonna 2017 myös Kespro uudisti markkinointi-ilmeensä tukemaan edelläkävijyyttään Foodservice-toimialalla. Kespron vahvaa kehitystä tukee Suomessa voimakkaassa kasvussa oleva kodin ulkopuolella tapahtuvan syömisen trendi.

K-ruokakauppiaat laadun takeena

Huomioimme K-ruokakauppojen palveluissa ja valikoimassa kasvisruoan kysynnän kasvun, väestön ikääntymisen, yhden henkilön talouksien määrän kasvun, kaupungistumisen ja monikulttuurisuuden lisääntymisen.

K-ruokakauppiaat huolehtivat itsenäisesti omien kauppojensa valikoimista, asiakkaidensa palvelusta, henkilökuntansa osaamisesta, tuotteidensa laadusta ja liiketoimintansa tuloksellisuudesta. He rakentavat kauppoihinsa paikallisten asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman sekä palvelut asiakkaitaan kuunnellen ja Plussa-kanta-asiakasohjelman asiakastietoa hyödyntäen. Kauppojensa ketjuvalikoimaa he täydentävät yksilöllisesti muun muassa paikallisella lähiruoalla.

Digitaaliset palvelut helpottavat asiointia

Kuluttajat asioivat yhä useammin verkossa. Digitaalisilla palveluillamme helpotamme asiakkaidemme asiointia sekä tarjoamme heille yhä henkilökohtaisempia etuja. Paikallisia kauppakohtaisia tarjouksia asiakkaamme saavat esimerkiksi K-ruoka-mobiilisovelluksen avulla. Asiakaspalautteen antamiseen tarjoamme asiakkaillemme helppokäyttöisen digitaalisen Hymy-kanavan. Hymy-kanavassa tapahtuu vuosittain noin miljoona asiakaskohtaamista. Vuoden 2017 aikana lanseerasimme Opiskelijan Plussa -palvelun, joka tekee opiskelijoille kaupassakäynnistä edullisempaa.

Vuoden 2017 aikana aloitimme suomalaisen ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä globaalin verkkokauppatoimija Alibaban kanssa. Viemme suomalaisia elintarvikebrändejä ja omia Pirkka-tuotteitamme Kiinan kasvaville markkinoille. Samalla haemme oppeja verkkokaupan globaalilta edelläkävijältä omaa verkkokauppaamme varten. Paikallisesti toimivat ruoan verkkokauppamme sekä Tilaa ja nouda -palvelumme tarjoavat tutun kaupan laajat valikoimat myös verkossa ympäri Suomen. Kiireisten asiakkaidemme arkea helpottavat itsepalvelukassat ovat käytössä jo sadoissa K-ruokakaupoissa.

Marraskuussa 2017 kerrottiin Pirkka-tuotteiden palaamisesta Venäjälle, jonne viedään alkuvaiheessa noin 80 tuotteen valikoima teollisia tuotteita ja kodintarvikkeita, kuten keksejä, mysliä, hilloja, vitamiineja ja kodin puhdistusaineita. K-ryhmän omat tuotemerkit tuotiin Lentan valikoimiin yksinoikeudella ja tuotteita on aluksi Lentan 38 hypermarketissa ja 18 supermarketissa Pietarissa, Petroskoissa ja Muurmanskissa.

Hyvinvoinnin ketju Hehku aloittaa

Vuoden 2017 aikana aloitimme yhdessä lääkejakelija Oriolan kanssa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kauppaketjun - Hehkun - rakentamisen. Tavoitteenamme on muodostaa Hehkusta 100 myymälän ketju sekä verkkokauppa. Ensimmäiset Hehku-myymälät avautuivat alkuvuonna 2018. Laajennamme Hehkun toimintaa myös lääkemyyntiin, mikäli lainsäädäntö muuttuu. 

Megatrendit ja strategiset painopisteet

Megatrendit tukevat strategiaa

  • Kaupungistuminen, yhden henkilön talouksien määrän kasvu, väestön ikääntyminen
  • Yksilölliset kulutustottumukset
  • Laatuodotukset ja hintatietoisuus
  • Yritysvastuu
  • Digitalisaatio

 

Strateginen tavoite

Mitä teemme

  • Markkinoiden asiakaslähtöisimmät ja inspiroivimmat kaupat
  • Vahvistamme asiakasdialogia ja pyrimme jatkuvaan asiakastyytyväisyyden parantamiseen.
  • Panostamme vahvuuksiimme: monipuolisiin ja laadukkaisiin valikoimiin, kotimaisuuteen, paikallisuuteen sekä ensiluokkaisiin tuoreosastoihin ja palveluun.
  • Luomme kehityshankkeessa päivittäistavarakaupalle yhteiset toimintatavat, joissa markkinoinnin ja valikoimien suunnittelu lähtee aina asiakkaasta.
  • Suomen laajin ja kattavin kauppaverkosto
  • Uudistamme hypermarket-konseptimme ja lähes kaikki  K-Citymarketimme vuoden 2018 loppuun mennessä.
  • Laajennamme K-Supermarket-ketjua. Kauppojen ja markkinoinnin ilmeet muutetaan uuden konseptin mukaisiksi seuraavina vuosina.
  • Tarjoamme Suomen kattavimman, yli 800 K-Marketin lähikauppaverkoston.
  • Uudistamme vuoden 2018 aikana Neste K ‑liikenneasemaverkostoa uuden konseptin mukaiseksi.
  • Kaupan alan parhaat digitaaliset ratkaisut ja kattava ruoan verkkokauppa
  • Helpotamme digitaalisilla palveluilla asiakkaidemme elämää ja tarjoamme tietoon perustuen yhä henkilökohtaisempia etuja.
  • Panostamme ruoan verkkokauppaan: palvelua tarjoavien kauppojen lukumäärä kasvaa ja palvelun käytettävyyttä kehitetään jatkuvasti.
  • Tarjoamme asiakkaillemme helppokäyttöisen digitaalisen Hymy-palautekanavan, jossa on vuosittain noin miljoona asiakaskohtaamista.
  • K-kauppiasyrittäjyys takaa laadun ja asiakaslähtöisyyden – valikoiman ja palvelujen räätälöinti paikallisen asiakaskysynnän mukaisesti
  • K‑ruokakauppiaat rakentavat kauppoihin paikallisten asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelut asiakastuntemusta sekä Plussa-asiakastietoa hyödyntäen.
  • Tarjoamme K-ruokakauppojen yhteydessä monipuolisia palveluja kumppaniemme, kuten Postin, DHL:n ja Starbucksin kanssa.
  • Varmistamme, että kauppiasyrittäjyys on jatkossakin kannattavaa ja kiinnostavaa. Tarjoamme kauppiaille mahdollisuuden useampaan kauppaan.

 

Päivittäistavarakauppa lukuina

Päivittäistavarakauppa lukuina
Lukumäärä Myynti (proforma)(alv 0 %)*,
milj. €
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät 2017 2016 2017 2016
K-Citymarket, elintarvike 81 80 1 556 1 503
K-Citymarket, käyttötavara 81 80 587 575
K-Supermarket 235 228 1 822 1 764
K-Market*** 656 433 1 332 1 102
Neste K 71 70 118 112
K-Market, oma vähittäiskauppa*** 157 545 459 768
Muut** 82 92 42 57
Päivittäistavarakauppa, vähittäismyynti 5 916 5 880
Kespro - - 830 789
Päivittäistavarakauppa yhteensä 1 282 1 448 6 745 6 670
* Proforma-vertailuluvut on laskettu havainnollistamaan tilannetta, jossa 2016 aikana toteutuneet yrityshankinnat (Suomen Lähikauppa) sekä yritysmyynnit (päivittäistavarakaupan Venäjän liiketoiminta) olisivat toteutuneet 1.1.2016.
** Sisältää verkkokaupan
*** Suomen Lähikaupan kauppojen lukumäärä oli 400 (563)
Päivittäistavarakaupan avainlukuja 2017 2016
Liikevaihto Milj. € 5 282 5 236
Liikevoitto Milj. € 181,3 93,0
Vertailukelpoinen liikevoitto Milj. € 203,4 175,9
Vertailukelpoinen liikevoitto liikevaihdosta % 3,9 3,4
Investoinnit Milj. € 224 238
Sidottu pääoma keskimäärin Milj. € 791 828
Vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto % 25,7 21,3
Henkilökunta keskimäärin 6 733 8 200
Kiinteistöt 2017 2016
Omistuskohteet, pääomat Milj. € 649 524
Omistuskohteet, pinta-ala 1 000 m2 420 377
Vuokrakohteet, vuokravastuu Milj. € 2 007 2 101
Vuokrakohteet, pinta-ala 1 000 m2 1 594 1 684

Kilpailuedut

  • K-kauppiasyrittäjyys takaa laadun ja asiakaslähtöisyyden – palvelujen räätälöinti paikallisen asiakaskysynnän mukaisesti
  • Ammattilaisten rakentamat tuoreosastot ja laajimmat valikoimat – myös lähiruoassa
  • Laaja valikoima asiakkaiden arkea helpottavia digitaalisia palveluja sekä kattava ruoan verkkokauppaverkosto
  • Omat merkit
  • Kotimaisuus
  • Kestävä kehitys

 

Omat merkit vuonna 2017

  • Omien merkkien vähittäismyynti noin 1 mrd. euroa, osuus päivittäistavarakaupan vähittäismyynnistä noin 17 %
  • Pirkka-tuotteita yhteensä 2 520, uusia tuotteita lanseerattiin noin 260
    • Pirkka Parhaat -tuotteita lähes 200
    • Pirkka Luomu -tuotteita yhteensä 116
  • K-Menu-tuotteita yhteensä noin 300, uusia tuotteita lanseerattiin noin 70

Ketjut

K-Citymarket

K-Citymarket on moderni ja edullinen hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. Palvelutiskeillämme tarjoamme asiakkaillemme Suomen parasta ruokaosaamista. K-Citymarket-ketjuumme kuuluu 81 kauppaa.

K-Supermarket

K-Supermarketin missiona on inspiroida suomalaisia syömään paremmin ja olla ruokaa rakastavan ykkösvalinta. K-Supermarketin vahvuuksia ovat laatu, uusien ruokaideoiden tarjoaminen, laaja ja ajankohtainen valikoima, paikallisuus sekä asiakaspalvelu. K-Supermarketeja on 235.

K-Market

K-Market on persoonallinen, palveleva, paikallinen ja lähellä oleva lähikauppa, moderni uuden ajan kyläkauppa. K-Market tarjoaa asiakkaille päivittäiseen arkeen liittyvät monipuoliset ruokavalikoimat ja lähipalvelut vaivattomasti. Ketju muodostaa Suomen kattavimman lähikauppaverkoston yli 800:lla kaupallaan.

Neste K

Neste K -liikenneasemamme muodostavat laadukkaan ravintolaruoan ja palvelun kattavan liikenneasemaverkoston. Neste K -asemat tarjoavat asiakkailleen laadukkaita ja yksilöllisiä liikenneasemapalveluita nopeasti ja vaivattomasti. Liikenneasemia on 71 ja tavoitteenamme on rakentaa sadan uudistuneen Neste K ‑aseman verkosto vuoden 2020 loppuun mennessä.

Kespro

Kespro on Suomen johtava Foodservice-palvelujen tarjoaja (ent. HoReCa) ja tukkukauppa. Kespro toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa ja tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ruoan hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Valikoima kattaa tuore- ja teolliset tuotteet, käyttötavaran sekä viinit ja alkoholit.

 

Markkinat ja markkinaosuudet

Markkinat

Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2017 noin 16,9 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 1,7 % (Keskon oma arvio). Kokonaismarkkinan kasvuun on vaikuttanut muun muassa ruokakauppojen aukioloaikojen vapauttaminen sekä kuluttajien ostovoiman parantuminen. Hintakilpailu Suomen päivittäistavaramarkkinoilla on jatkunut edelleen tiukkana. Samaan aikaan kuluttajat arvostavat kuitenkin yhä enenevässä määrin ruoan kotimaisuutta, terveellisyyttä ja makua.

Markkinaosuudet
Ruokakauppa

Markkinaosuus Suomessa noin 37,2 % (Keskon oma arvio).

Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Lidl, Stockmann, Tokmanni, Halpa-Halli sekä M-ketjun myymälät.

K-Citymarketin käyttötavara

Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea.

Kilpailijat: tavaratalot, hypermarketit, halpahallit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.

Foodservice
Kespro, Suomi

Markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan noin 41 % (Keskon oma arvio, perustuu uuteen vertailuryhmään ja Päivittäistavarakauppayhdistyksen Foodservice-tukkukauppojen markkinakokoon vuoden 2017 alusta).

Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.